Boulimia: a never ending circle

Je kent het vast wel… Van die periodes dat je eetstoornis (weer) je hele leven beheerst. Je draait in cirkels, in niet eten/eten, eetbuien en compenseren. Dag in dag uit. Elke seconde van de dag denk je alleen maar aan eten. En steeds weer denk je: wanneer komt hier nou eens een eind aan? Waarom lukt het me niet om ‘normaal’ te eten? Wanneer houdt het op?

Boulimia

In zo’n periode zit ik nu dus ook, alwéér. Heel erg zelfs. Het begint met te weinig eten, waarna ik vanzelf weer eetbuien krijg, die ik ga compenseren, waarna ik weer honger krijg.

Het lijkt allemaal zo simpel, een basislijst volgen én je er aan houden. Maar toch is het zo makkelijk niet. Het stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik niet eten mag. En als ik eet, moet het vooral ook gezond zijn. Heel gezond. En weinig, ja, erg weinig. Want dan ben ik leuk, dan ben ik sterk, dan vinden mensen me vast mooier, gezelliger, slimmer, knapper.
En als ik dan toch eet, ja, dan gaat het mis. Want ik mag niet eten, en alles wat ik eet buiten mijn ‘veilige voedsel’ om, voelt dat als fout, als te veel. Dat had ik gewoon weg niet mogen hebben. Niet moeten nemen. En dan is het hek van de dam. Ga ik helemaal los. Heb ik mezelf niet meer in de hand. En kan ik gewoonweg niet meer stoppen met eten.

Wat ik dan eet tijdens een eetbui? Alles wat ik mezelf verbied: snoep, koek, ijs, chips. Ik ga het liefst altijd voor mierzoet, suikerrijk en hartstikke ongezond. Ik heb nog nooit een eetbui gehad met brood, groente of fruit. Was het maar zo.

Hoeveel ik eet tijdens een eetbui? Dat verschilt. De laatste tijd heb ik wel weer heel erg extreme eetbuien. Dan eet ik zo vijf verpakkingen leeg, en nog van alles er naast/er om heen. Ik ga het wel een keer bijhouden, voor een volgende blog. Misschien is het wel goed als ik mezelf daar weer eens mee confronteer. In het verleden heb ik dat wel vaker gedaan. En dat is echt veel.

Anyways, woensdag heb ik weer therapie. Het gaat echt belachelijk slecht met eten. Ik compenseer veel, maar niet alles. En ik moet echt weer structuur en regelmatig gaan krijgen in mijn eetpatroon, want dit is ook niet te doen. Afgelopen weekend had ik qua geestelijke gezondheid wel echt weer een dieptepunt. Wat voelde ik mij ontzettend slecht. En karma heeft wel echt zijn werk gedaan. De vorige keer bij therapie was ik erg eigenwijs toen het op mijn eetpatroon aankwam, wilde ik niet luisteren, maar de genadeklap is deze week wel echt gekomen. Goed. Werk aan de winkel dus!

Een gedachte over “Boulimia: a never ending circle

Geef een reactie

