Nieuwe week, nieuwe kansen

Als je een eetstoornis hebt, is geen dag hetzelfde. Tenminste, bij mij niet. Het kan zo maar zijn dat het de ene dag heel goed gaat en ik zowat in een euforische stemming verkeer, maar de volgende dag kan die stemming ook weer 180 graden zijn omgedraaid.

Beter worden

In mijn vorige blog vermelde ik hoe goed mijn eerste week was verlopen! Wat heb ik gevochten zeg, en wat was ik blij om te zien dat er echt niks met mijn gewicht gebeurde als ik normaal ging eten. De dagen daarna heb ik gemerkt dat de eetstoornis weer terug aan het slaan is. Ik kan me schuldig voelen om hele onnozele dingen en sommige successen die ik boek, voelen echt niet als een succes, ook al weet ik wel dat ze onder die categorie behoren. Bijvoorbeeld: een boterham als tussendoortje. Je vraagt je nu misschien af: wat is daar niet goed aan (inderdaad)? Nou, in de ogen van mijn eetstoornis is dat verboden. Een te groot tussendoortje. Fruit was beter geweest. Maar fruit is geen echt tussendoortje, dat hoort bij de basisvoeding. Twee stuks per dag. Ongeacht welk fruit. En zo zijn er dus nog een heleboel dingen meer die mijn eetstoornis niet van mijn gezonde ik tolereert.

Van donderdag tot en met gister heb ik dan ook wat eetbuien gehad, máár… ik heb niet gecompenseerd! Dat niet compenseren is goed, maar voelt slecht. En de eetbuien natuurlijk ook, maar die laten me dan weer ontspannen. Vanaf vandaag probeer ik gewoon weer verder de draad op te pakken. Ik heb er met een vriendin over gepraat (die ook een eetstoornis heeft), want ik vertelde haar dat ik me ook best eenzaam voel in mijn strijd. Ik wil hier van af, ik ga er voor, maar met niemand kan ik mijn successen delen. Ook niet iedereen zal begrijpen dat ik helemaal laaiend enthousiast en gelukkig wordt als ik eens met broodbeleg varieer en dat ik dat dan het liefst van de daken zou willen schreeuwen. Maar voor iemand met een eetstoornis, of in mijn geval, kan dat al een hele grote stap zijn.

Vandaar dat ik hier ook maar weer wat van me afschrijf… Misschien geeft het me weer motivatie. Ik merk gewoon dat ik deze strijd perfect wil doen, maar dat gaat niet. Het punt is alleen, dat ik me niet van de wijs moet laten brengen als ik van mijn vaste rituelen en patronen afwijk. Want dat is nou juist de bedoeling, om weer vrij te kunnen eten zonder allerlei zelfbedachte regeltjes en andere onzin. Het geval is nu dat ik dus weer doorsla naar eetbuien, zodat ik me kan volproppen en die angsten en spanning niet meer hoef te voelen. (Raar hoe een eetstoornis soms kan werken…)

Voor zover mijn gespui op deze regenachtige maandagmiddag.

Have a nice day y’all!

2 gedachtes over “Nieuwe week, nieuwe kansen

  1. Als ik iets in de afgelopen jaren heb geleerd is het dat er geen perfect herstel bestaat. Het gaat er uiteindelijk om dat je je doel behaalt. Hoe je daar komt is van ondergeschikt belang. Enne, je mag bést trots zijn op je overwinningen!

    Like

Geef een reactie

