Haaruitval

Al meerdere malen in mijn eetstoornisperiode heb ik last gehad van haaruitval. Vaak was dit op de momenten dat ik in één keer weer heel veel afviel. De eerste keer dat mij dit overkwam, schrok ik zo erg van wat er dagelijks in mijn haarborstel terecht kwam en wat ik wegspoelde in het doucheputje, dat ik besloot mijn haar er af te laten knippen. Ik kon het niet meer langer aanzien.

Haaruitval

Zelf vind ik dit een van de naarste gevolgen van het hebben van een eetstoornis. De afgelopen maanden is het ook weer heel hectisch geweest en ben ik in een korte tijd toch wel weer zo veel afgevallen, dat ik het direct aan mijn haar merk. Ik ben nu zelfs op een punt dat ik het gewoon weer eng vind om mijn haar door te kammen, omdat er zoveel in de borstel achterblijft. Dit keer laat ik het echter niet afknippen.

De oorzaak ligt bij mij voor 100% bij (onder)voeding. Ik weet door een te eenzijdig eetpatroon dat ik belangrijke voedingsstoffen mis, of niet genoeg binnen krijg. Dit komt neer op een tekort aan vitamines (H & B), ijzer en zink. Ik weet wat ik zou moeten eten om die tekorten weer aan te kunnen vullen, maar ik baal er wel vreselijk van. Ik weet nog dat mijn moeder zei, nadat ik van mijn Anorexia terugkwam op een gezond gewicht, dat ze mijn haar weer zo mooi vond stralen en dat het een stuk voller leek.

Voor mij is het dan wel een extra motivatie om weer te proberen wat meer van de dingen te gaan eten die goed voor mij zijn, maar ik vind het verdomd lastig (als het zo noemen mag). Zeker nu ik weer voor mezelf moet koken! Wat ik overigens wel netjes doe, maar wat niet echt volwaardig is.

Aan de slag!

2 gedachtes over “Haaruitval

  1. Je haar is slechts de buitenkant. Ondervoeding breekt ook van alles af aan je binnenkant. En je ‘ziekte’ wordt ook erger door het gebrek aan vitamines. Ik hoop dat je snel gaat voelen dat je prachtig bent, zoals je bent, met elk gewicht! Wees lief voor jezelf en vraag tijdig om hulp. Hoe eng het ook voelt. Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid kanjer. Hou van jezelf! Knuffel

    Like

  2. Herkenbaar, de angst om je haar niet te durven borstelen. Mijn bijna zwarte haren werden donkerblond en vielen met bossen tegelijk uit. Verschrikkelijk. Nu ik al een paar maanden voldoende eet krijgen mijn haren langzaam hun oorspronkelijke haarkleur terug én groeit er nieuw haar op mijn kale plekken! Geef je haren – en de rest van je lichaam – een kans. Je hoeft je niet meer uit te hongeren. Ik verheug me al op het gezicht van mijn trotse kapster! 😉

    Like

Geef een reactie

