Wat is een eetbui?

‘Wat is een eetbui?’. Goeie vraag, zou je zeggen. Ik heb al veel verschillende definities en voorbeelden voorbij zien komen, maar als doorgewinterde Boulimia patiënt denk ik zelf wel aardig goed te weten wat wel en wat niet klopt. Zo kan er namelijk onderscheid gemaakt worden in objectieve en subjectieve eetbuien, en is eetbui iets heel anders dan ‘een keer teveel eten’ of ‘snaaien’.

Eetbuien

Als ik tegen mijn vriendinnen of moeder zeg dat ik een eetbui heb gehad, lijken ze nog altijd niet te begrijpen wat dan inhoudt. Dat neem ik ze niet kwalijk, maar soms is het wel frustrerend als zij het vergelijken met een avondje snaaien of even snacken. En de uitspraak: ‘Als het maar lekker heeft gesmaakt’, is al helemaal een dooddoener. Dus voor de mensen die niet weten wat een eetbui is, of er graag meer over willen weten, schrijf ik deze blog.

Objectieve en subjectieve eetbuien
Een subjectieve eetbui is een -voor die persoon zelf- overdreven grote hoeveelheid voedsel die in een korte periode wordt opgegeten. Een vriendin van mij die ook een eetstoornis heeft noemt het eten van twee blokjes chocolade al een eetbui. Dit is echter geen echte eetbui, aangezien dit objectief gezien geen extreem grote hoeveelheid voedsel is.

Bij een objectieve eetbui wordt vaak binnen een korte tijd een overdreven grote hoeveelheid voedsel gegeten, niet alleen in de ogen van de persoon zelf, maar ook de omgeving denkt er zo over.

Een eetbui
Zelf heb ik last van frequente eetbuien, die optreden en worden afgewisseld met periodes van te weinig eten. In een aaneengesloten tijdsperiode (dat kan variëren van enkele minuten tot meerdere uren) eet ik grote hoeveelheden voedsel. Dit betreft eigenlijk altijd zeer calorierijk voedsel en ik neig altijd sterk naar zoetigheid. In een eetbui eet ik zo 1000 tot 10000 calorieën weg. Ik verlies de controle over het eten volledig en kan echt niet meer stoppen als ik eenmaal bezig ben. Het eten slik ik vaak zonder te proeven door en het eetbuivoedsel wat ik eet, sta ik mezelf meestal buiten de eetbuien om niet toe. Soms plan ik mijn eetbuien, maar dat gebeurd niet altijd. Tijdens een eetbui eet ik snel en schrokkerig en ook al zit ik vol, ik ga gewoon door.

De frequentie van mijn eetbuien varieert nogal. Het komt de laatste tijd voor dat ik soms 2 à 3 weken geen eetbuien heb. Dat is voor mij echt uniek. Over het algemeen heb ik echter elke week minstens één eetbui. Ook zijn er periodes dat ik er dagelijks last van heb, of zelfs meerdere keren per dag.

Verschillende situaties, stemmingen, gevoelens en gedachten kunnen een eetbui bij mij uitlokken.
Na afloop van een eetbui voel ik me vaak opgezwollen, onbehagelijk, vol zelfverwijten en schuldgevoelens. De eetbui stopt als ik me moe, uitgeput en naar voel.

Geef een reactie

