Woord van het jaar!

Een van mijn beste vriendinnen moet altijd vreselijk hard lachen als ik ‘het’ weer zeg. Niet dat het werkelijk zo grappig is als je straks verder leest waar ik het over heb, maar misschien moet ik het woord maar insturen om het het ‘woord van het jaar’ 2014 te maken! 

Woord van het jaar

Natuurlijk gaat dat niet gebeuren, en nee, ik ga ook geen brief naar Van Dale schrijven of het kan worden opgenomen in het woordenboek, en het zal ook vast niet voor iedereen herkenbaar zijn… maar, waar ik op doel is dit woord:

– Eetbuihoofd –

Serieus, als ik eetbuien heb en echt veel gegeten heb, dan wordt ik de volgende morgen altijd wakker met een ‘eetbuihoofd’. Zo noem ik dat. Ik heb het net nog even ingetypt op Google, maar ik heb 0 hits op dat woord.

Als ik wakker wordt met een eetbuihoofd, zie ik gewoon dat m’n gezicht is opgezwollen. Nou moet je niet denken dat de verandering zo groot is dat mijn hele omgeving dat ziet en ik eruit zie als een monster, maar zelf zie ik het wel. Ik zie het aan m’n hele gezicht, maar vooral ook mijn oogleden. Later op de dag trekt dat wel wat weg, maar ik blijf het vaak behouden. Als ik weer normaal ga eten, wordt m’n hoofd ook wel weer normaal.

Synoniem
Hoewel het woord ‘eetbuihoofd’ niet bestaat, is er wel een ander woord voor: ‘Oedeem’. Oedeem in het gezicht, ook wel. Dit is een mogelijk gevolg van Boulimia Nervosa, iets wat ik dus regelmatig ervaar. Oedeem (uitspraak ‘uideem’) is een opeenhoping van extracellulair vocht in weefsel, leidend tot een zwelling zonder toename van het aantal cellen. Een bekende vorm van oedeem is bijvoorbeeld een muggenbeet, waarbij de huid ook opzwelt.

Laatst heb ik nog een serie foto’s van mezelf verwijderd waarop het echt heel duidelijk zichtbaar was voor mezelf. Dat vind ik best confronteren. Ik had in die periode nog een lichaam als een stokje, maar m’n hoofd was in verhouding echt groot. Zo’n lolly idee, weet je wel. Gelukkig is dat naarmate de tijd verstreek allemaal goed gekomen.

Misschien moet ik toch maar eens overwegen om Van Dale een brief te schrijven…

4 gedachtes over “Woord van het jaar!

  1. Ik denk dat dit meer met braken te maken heeft dan met eetbuien. 😉

    Ik herken je frustratie, hoor! Mijn hoofd werd “Puffy” op het moment dat ik hongeroedeem kreeg – helaas zat dat niet alleen in mijn hoofd.

    Like

    • Ik heb niet gebraakt, dat doe ik soms. Net als laxeren, wat in het verleden wel veelvuldig deed. Ik compenseer nu vooral door streng lijnen/weinig eten en sporten. En tóch dat oedeem na een eetbui, echt waar.

      Is het bij jou ook weer goed gekomen?

      Like

      • Excuus voor mijn overhaaste conclusie! Ja. Je kúnt ook vocht gaan vasthouden wanneer je meer gaat eten. Helaas. Ik heb dit veel te vaak ervaren en om me heen zien gebeuren. Mijn hongeroedeem is nog aanwezig. Geestelijk ben ik een stuk verder dan ik lichamelijk ben.

        Like

  2. Geeft niet!

    Hongeroedeem is ook naar. Gelukkig dat je geestelijk al wel een stuk verder bent dan lichamelijk, als je dat eenmaal weer op de rit hebt, komt dat ook allemaal vanzelf weer in de juiste verhoudingen. Sterkte!

    Like

Geef een reactie

