Altijd maar door blijven gaan

Misschien herken je het wel… Je hebt de afgelopen jaren of afgelopen tijd veel tegenslagen te verwerken gehad, maar blijft altijd maar doorgaan. Niet zeuren, oplossingen vinden en positief blijven. 

Vluchtgedrag

Zo vaak is mij dit overkomen. Ik blijf maar doorgaan. Er zit een bepaalde drive in mij die ik niet kan stoppen. Soms denk ik echter wel dat het beter voor mij zou zijn geweest om mezelf eens een halt toe te roepen.

Waar ik nog het meest spijt van heb, is dat ik na mijn middelbare schooltijd niet direct in therapie ben gegaan. Ik had het hard nodig, maar erkende en onderkende mijn eetstoornis (destijds Anorexia) nog niet, en dacht dat ik wel ‘gewoon’ door kon gaan. Dit heeft tot situaties geleid waarin ik dingen echt niet meer zag zitten, en vaak, ook tijdens mijn opleiding bijvoorbeeld, op het punt stond om te gaan stoppen. Daarnaast maakte het me ook depressief, en hikte ik een paar keer tegen een burn-out aan.

Als ik kijk naar mijn dagelijks leven, dan zie ik dat ook terugkomen. Ik kan niet ‘even’ stilzitten. Ben altijd bezig, wil altijd wat te doen hebben. Het is denk ik gewoon vluchtgedrag, vluchten in het bezig zijn, om niet stil te hoeven staan bij de problemen die er zijn. Dat ik hierover kan schrijven, is voor mij al een hele opluchting. Een soort van uitlaatklep. Nu moet ik alleen nog de confrontatie met mijzelf eens aangaan en problemen gaan oplossen, tot de kern gaan komen, anders blijf ik in deze cirkel ronddraaien. Ik zou graag ook eens ‘niks’ willen doen. Lekker op de bank kunnen liggen en relaxen, oké zijn met mezelf…

Herken jij dat? Dat je altijd maar door blijft gaan? Misschien wel tegen beter weten in?

Geef een reactie

