Binging safe foods

De afgelopen twee weken heb ik eigenlijk onophoudelijke eetbuien. Het is aan de orde van de dag en soms zelfs meerdere keren per dag. Als al mijn ‘eetbuivoedsel’ op is, grijp ik vaak naar wat er nog in huis is. En laat dat nou net mijn ‘veilige voedsel’ zijn…

Veilig voedsel

Ik kan er zo verschrikkelijk van balen als mijn eetstoornis weer tot het punt komt dat stoppen met eten onmogelijk lijkt. Wat ik dan vaak doe, als ik al mijn eetbuivoedsel al op heb, is grijpen naar de dingen die ik nog heb. Eigenlijk is dat mijn veilige voedsel.

Wat ik dan bijvoorbeeld eet is yoghurt met cruesli. Ik haat het als dit gebeurd tijdens een eetbui, omdat ik dat normaal als ontbijt neem en dat vertrouwd en veilig voor mij voelt. Evenals sultana’s bijvoorbeeld, die me juist moesten helpen om weer koek te gaan eten. Ik verslind de hele verpakking of meer ook tijdens een eetbui.

Het probleem is dan, achteraf, als ik wil proberen mijn eetpatroon weer op te pakken, dat niets meer veilig voelt. Snap je wat ik bedoel? Yoghurt en sultana’s waren veilig voor mij. Nu worden deze producten op dit moment direct weer bij mij geassocieerd met een eetbui. Dat triggerd, en daarom wil ik ze liever ook nu niet eten. Maar wat moet ik dan? Ik vind het moeilijk om te schakelen en over te gaan op andere, misschien ook wel veilige producten.

Een ding is zeker: Boulimia is a bitch!

Geef een reactie

