Afkicken van eetbuien

Als ik na een periode van eetbuien weer probeer een normaal eetpatroon op te pakken, moet ik altijd afkicken van de eetbuien. Ik krijg serieus last van ontwenningsverschijnselen, omdat ik tijdens de eetbuien calorierijk voedsel eet waar enorm veel suiker in zit.

Afkicken

Als je last hebt van eetbuien, of wellicht een suikerverslaving, kan je last krijgen van ontwenningsverschijnselen als de eetbuien stoppen en je weer een normaal eetpatroon oppakt. Hier moet je zowel lichamelijk als geestelijk van afkicken.

Vandaag was bij mij typisch zo’n dag, waarbij ik enorm last had van ontwenningsverschijnselen. De laatste weken had ik bijna dagelijks één of meerdere eetbuien, en de laatste dagen wat minder (noem het de afkickfase). Gisterenavond heb ik nog een eetbui gehad, vandaag niet en dat resulteerde dat in de volgende ontwenningsverschijnselen:
Duizeligheid
(Enorme) vermoeidheid
Zweten
Trillerigheid
Versterkte behoefte aan suiker

Als je hier last van hebt, is het beter om je behoefte niet op te lossen met iets zoets. Je kan beter iets hartigs eten, zodat je niet het mentale aspect van zoet blijft voeden. Suiker of een zoete smaak werkt namelijk op je psyche. Mentaal afkicken is erg zwaar! Suiker werkt op de receptoren in je hersenen die een lekker gevoel afgeven. Zelf noem ik dat altijd een ‘roes’, om even niks te hoeven voelen en nergens bij stil te hoeven staan.

Heb jij wel eens last gehad van dit soort ontwenningsverschijnselen?

Geef een reactie

