Subtypen Boulimia Nervosa

Veel mensen hebben een stereotype beeld hoe mensen met eetstoornis ‘eruit zouden moeten zien en zich zouden moeten gedragen’. Vanuit onwetendheid en/of het beeld dat in de media wordt geschetst. Boulimia wordt vaak geassocieerd met braken, terwijl niet iedereen met Boulimia dat (per se) doet.

Boulimia

Er zijn twee subtypen van Boulimia Nervosa: het purgerende type en het niet-purgerende type.

Het purgerende type probeert regelmatig het voedsel op een onnatuurlijke wijze snel kwijt te raken. Hierbij moet je denken aan braken, laxeermiddelen of plasmiddelen slikken, of door een klysma te gebruiken.

Het niet-purgerende type hebben andere manieren om hun eetbuien te compenseren. Bijvoorbeeld door te vasten of overmatig te bewegen.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie, dan ben heel duidelijk het niet-purgerende type. Ik heb de diagnose Boulimia Nervosa, maar braak of laxeer nauwelijks. In het verleden is dat wel wat meer geweest, maar ook zeker niet dagelijks. Nooit geweest ook. Mijn manieren waren inderdaad door overmatig te bewegen, maar vooral door te vasten. Dit was ik ook gewend vanuit mijn Anorexia periode, ik wist gewoon dat ik dat kon. Voor het braken was ik vaak te bang, waardoor het ook niet lukte en van laxeren krijg je natuurlijk ontzettend veel pijn in je buik. Plasmiddelen of een klysma heb ik nooit gebruikt.

Een gedachte over “Subtypen Boulimia Nervosa

Geef een reactie

