Trots op mezelf

Mijn eerste EMDR sessie zit er op! En hopelijk is dit ook de laatste. Man, wat zag ik hier tegen op. Nu, achteraf, ben ik blij en opgelucht. Mijn hoofd zit nog wel een beetje vol en alle spanning en emoties komen er nu uit, maar ik voel me sterk. En ik weet dat ik onschuldig ben.

Trots op mezelf

Mijn therapeute raadde mij EMDR aan om een schokkende gebeurtenis te verwerken die ik nog niet zo lang geleden heb meegemaakt. Ze had er vanmorgen anderhalf uur voor uitgetrokken en ik zag er als een blok tegen op. Ik had zelfs nog de neiging om af te bellen. Toch ben ik gegaan, zelfs toen ik daar was wilde ik nog zeggen dat ik er toch liever van af zag, maar eigenlijk zijn we vrijwel direct begonnen. Ze had natuurlijk al lang in de gaten dat ik gespannen was en ik kon m’n tranen niet meer onderdrukken.

Voorafgaand aan de sessie ging mijn therapeute vertellen wat we gingen doen en waarom. Toen we begonnen vroeg mijn therapeute mij om aan de gebeurtenis terug te denken, inclusief de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Op die manier werd er meer informatie verzameld over de traumatische beleving. Daarna wordt het verwerkingsproces opgestart, waarbij mijn therapeute vroeg de gebeurtenis opnieuw voor de geest te halen. Dit gebeurde bij mij in combinatie met een koptelefoon die werd gebruikt als afleidende stimilus. Er wordt gewerkt met ‘sets’ (series) stimuli. Na elke set wordt er even rust genomen. Ik kreeg dan afwisselend links en rechts tikjes te horen. Elke keer vroeg mijn therapeute wat er in mij op kwam, of wat ik voelde. Dit bracht een stroom van gedachten en beelden op gang, maar ik voelde soms ook een lichamelijke sensatie. Vooral veel spanning.

Het effect van de sets is dat langzamerhand de herinnering haar kracht en emotionele lading verliest. Het wordt dus steeds makkelijker om aan de oorspronkelijke gebeurtenis (het meest nare beeld dat je daar van in je hoofd hebt) terug te denken. Bij mij heeft het er toe geleid dat er inzichten zijn ontstaan die een andere, minder bedreigende betekenis aan de gebeurtenis geven. Maar het kan ook zijn dat de herinneringsbeelden bijvoorbeeld waziger of kleiner worden, of dat minder onprettige aspecten van dezelfde situatie naar voren komen. Deze effecten dragen ertoe bij dat je de schokkende gebeurtenis steeds beter een plekje kan geven.

Mijn therapeute waarschuwde mij nog wel dat de effecten van de EMDR-sessie nog wel een aantal dagen kunnen doorwerken. Ze zei dat als er bijvoorbeeld nieuwe beelden of gevoelens naar boven komen, ik ze op moet gaan schrijven in een soort van dagboekje, zodat we die dingen tijdens de gewone therapie kunnen gaan bespreken.

Vandaag ga ik het verder lekker rustig aan doen. Ik denk dat ik een eindje ga fietsen vanmiddag op de racefiets, puur om mijn hoofd even lekker leeg te maken en te ontspannen. Ik voel me ook best moe nu, zo’n sessie is behoorlijk intensief. Achteraf kan ik zeggen dat ik blij ben dat ik het toch heb gedaan, en mijn therapeute vond ook dat ik het heel goed had gedaan. Ik ben echt trots op mezelf!

Een gedachte over “Trots op mezelf

  1. Wat goed dat je het bent aangegaan! Mijn ervaring met EMDR is absoluut positief – ondanks dat ik door mijn ondergewicht niet compleet bij mijn gevoel kwam. Neem de tijd om uit te rusten. Heb je dubbel en dwars verdient.

    Like

Geef een reactie

