Theatervoorstelling ‘Stillen’

Vanmiddag ben ik met een vriendin van mij naar de theatervoorstelling ‘Stillen’ geweest. Deze beeldende theatervoorstelling ging over de lange weg naar herstel van een eetstoornis en werd uitgevoerd door Maartje Wikkerink, ervaringsdeskundige theatermaakster. 

Niet wetende wat ik precies moest verwachten van deze voorstelling, ben ik er vol goede moed heengegaan met één van mijn beste vriendinnen (die ook een eetstoornis heeft). De voorstelling vond plaats in Odeon, een theater in Zwolle. De aanvang van de voorstelling was om 16:00 uur. Niet veel later ging Maartje dan ook van start.

Om even kort te zeggen wat ik van de voorstelling vond: echt helemaal fantastisch! Zo veel onderwerpen die tijdens de voorstelling aan bod kwamen, waren zo vreselijk herkenbaar. De insteek was vaak best grappig, maar Maartje maakte op een gegeven moment ook echt een goed statement: ”Hebben jullie genoeg gelachen?”. Natuurlijk weten we dat een eetstoornis niet om te lachen is, en dat het een serieus probleem is, ongeacht of je dik, dun, lang, kort, man of vrouw bent.

Maartje heeft op een zeer eigenzinnige, ontzettend creatieve en ‘leuke’ manier laten zien en verteld hoe het is om te herstellen van een eetstoornis. Over dat als je lichamelijk hersteld bent, je in je hoofd nog wel steeds een chaos kan hebben. Dat je als eetstoornispatiënt vaak goed kan doen alsof alles goed gaat, en ook veel mensen die een eetstoornis hebben perfectionistisch zijn. Dat geen één eetstoornispatiënt hetzelfde is, en dat het echt mogelijk is om van een eetstoornis te herstellen, wat mij dan weer heel veel hoop geeft.

Theatervoorstelling Stillen

Al met al heb ik een ontzettende leuke middag en avond gehad. Na de voorstelling hebben we nog geluisterd naar het levensverhaal van één van de ervaringsdeskundigen van Human Concern, die de voorstelling mede mogelijk hebben gemaakt. Daarna ben ik nog met mijn vriendin de stad in geweest, we hebben lekker een hapje gegeten en omdat we zoveel positieve energie hadden gekregen van de voorstelling, besloten we op een nagerecht te gaan bestellen! Lekker onze angsten aangaan, zorgen voor die chaos in ons hoofd en er samen over praten.

Wat ik zelf heb geleerd na deze dag, is dat ik ook echt moet zeggen wat ik denk en moet doen wat ik wil. Komende dinsdag zie ik mijn therapeute weer, en waarschijnlijk ga ik van ambulante therapie naar deeltijd therapie, omdat ik echt op een dood spoor zit en het niet red met één keer in de week therapie. Mijn doel is om er dinsdag voor uit te komen dat ik het zelf ook wel graag zou willen, ook al vind ik het doodeng om te zeggen. Ik weet gewoon dat het zo ook niet verder kan. Na zo’n middag/avond als dit heb ik weer heel veel motivatie en energie, maar hopelijk hou ik dat vast tot in ieder geval dinsdagochtend. Ik hoop dat ik echt eens ga uitspreken wat ik denk en ook eens voor mijzelf ga kiezen, in plaats van mijn gezondheid altijd op de tweede plaats te zetten.

Een gedachte over “Theatervoorstelling ‘Stillen’

Geef een reactie

