Een persoonlijkheidsstoornis, zei ze…

Vrijdagmiddag om 13:30 uur gaat de telefoon. Ik neem op en hoor aan de andere kant van de lijn mijn therapeute. Ze had overleg gehad met het team, waaronder een andere psycholoog die mij kent en het psychiater, over hoe nu verder met mij. Of ik nog kon wachten tot dinsdag; ze vertelde het me liever persoonlijk… ”Natuurlijk”, dacht ik. Ik dacht aan een intensievere therapie voor mijn eetstoornis, maar niets bleek minder waar…

Borderline

Dinsdagochtend 08:45 uur… Ik zag m’n therapeute in een andere kamer dan gebruikelijk. Ze waren de boel in ‘haar’ gang aan het verbouwen. ”Ja, we hebben overleg gehad en wij denken dat je een borderline persoonlijkheidsstoornis hebt.” De rest wat ze verteld heeft kwam nauwelijks nog binnen… Ik? Een persoonlijkheidsstoornis? ”Dat geloof ik écht niet!”, riep ik. ”Denk je dat echt?”, vroeg ik nogmaals. Ja, dat dacht m’n therapeute echt. En de rest van het team dus ook.

Sindsdien blijft het woord borderline door m’n hoofd spoken. Natuurlijk heb ik opgezocht wat het inhoudt, en ik herken zeker dingen. Maar misschien zijn het slechts trekken, wat ik vertoon. M’n therapeute heeft natuurlijk ook niet op basis van vermoedens een diagnose gesteld, maar ze willen het wel verder gaan onderzoeken. Wellicht dat het behandelprotocol voor iemand met borderline me wel verder gaat helpen, want ik zit nu op een dood spoor en echt verbetering zit er niet meer in.

Wat ik onder andere las over borderline, is dat het samen kan gaan met Boulimia Nervosa. In de DSM worden eetbuien als gevolg van impulsiviteit ook genoemd als kenmerk van borderline. Verder ga ik vanavond uitzoeken wat ik wel en niet van mij op toepassing vind. Ik heb de eerste tien pagina’s in Google gelezen, maar vind het toch een gek idee dat ze dat echt bij mij vermoeden. Ik. Borderline. Neeeeeeeee.

Een gedachte over “Een persoonlijkheidsstoornis, zei ze…

Geef een reactie

