Borderline: wat herken ik wel en wat niet?

Mijn excuses dat mijn laatste drie blogs nu alleen maar over Borderline gaan, maar het is zó nieuw voor me, dat ik uitgebreid de tijd heb genomen om me er eens even helemaal in te verdiepen. Ik? Een persoonlijkheidsstoornis? Misschien wel ja…

Borderline

Als ik naar de officiële criteria van een Borderline Persoonlijkheidsstoornis kijken (DSM-IV-TR), moet ik aan vijf of meer van de kenmerken die zij omschrijven voldoen om gediagnosticeerd te kunnen worden. Borderline wordt omschreven als een diepgaand patroon van instabiliteit in intermenselijke relaties, zelfbeeld en affecten en waarbij duidelijke impulsiviteit, beginnend in de vroege volwassenheid tot uiting kom in diverse situaties.

Waar ik me wel in herken is:
– Identiteitsstoornis: duidelijk en aanhoudend instabiel zelfbeeld of zelfgevoel
– Impulsiviteit om tenminste twee gebieden die in potentie betrokkene zelf kunnen schaden (daar vallen ook de eetbuien onder)
– Affectlabiliteit als gevolg van dudielijk reactiviteit van de stemming
– Chronisch gevoel van leegte
– Inadequate, intense woede of moeite om kwaadheid te beheersen
– Voorbijgaande, aan stress gebonden paranoïde ideeën

Waar ik me niet in herken is:
– Krampachtig proberen te voorkomen om feitelijk of vermeend in de steek gelaten te worden
– Een patroon van instabiele en intense intermenselijke relaties gekenmerkt door wisselingen tussen overmatig idealiseren en kleineren
– Recidiverende suïcidale gedragingen, gestes of dreigingen, of automutilatie

Ja, ik heb zeker last van emotionele instabiliteit, impulsief gedrag en problemen met mijn zelfbeeld. Wat ik ook herkenbaar vond en mooi omschreven, in alles wat in over Borderline tot nu toe gelezen heb, is dat de perioden van intens geluk, zoals ik die wel eens heb en waarbij ik me vaak euforisch voel, niet meer zijn dan verstrooide eilandjes in een zee van verdriet, verbittering, agitatie, woede en rancune. En ook: ”Het dramatisch verschuivende zelfbeeld resulteert in steeds wisselende carrièredoelen, waarden, soorten vrienden. Je saboteert je succes op het moment dat je op het punt staat een belangrijk doel te bereiken.” Zoals dat nu is eigenlijk met die baan die aangeboden heb gekregen! Ik heb nog steeds niet durven bellen om het af te zeggen… Maar dat succes, dat kan ik inderdaad niet aan. Dan blijf ik liever werk onder mijn niveau doen. Verder herken ik:

”Het niet kunnen omgaan met heftige emoties.”
”Snelle stemmingswisselingen, een vaak veranderende mening en het impulsieve opzeggen van baan, relatie of vriendschap, schijnbaar zonder reden.”
”Heel enthousiast aan iets nieuws beginnen (baan, opleiding of relatie) en het soms een week later al niet meer kunnen volhouden.”
”Borderliners kunnen toneelspelen als de beste.”
”Borderliners zijn vaak wanhopig, depressief en zien de toekomst als uitzichtloos.”

Ook herken ik de slaapproblemen, het zwart-wit denken, een instabiel levenspatroon en niet goed richting aan het leven weten te geven, nauwelijks zelfstandig keuzes in het leven durven maken, niet alleen kunnen zijn, grote moeite hebben om te verwoorden wat er in me omgaat, het voortdurend leven in een crisisachtige toestand, me niet in balans voelen en tot slot: dat ik onaangeroerd blijf door gebeurtenissen die mensen doorgaans erg van streek zouden maken. Op dat soort momenten voel ik me eerder vlak en gevoelloos en weet ik soms niet meer wie ik nu eigenlijk ben en wat ik voel.

Ik denk dat iedereen in een bepaalde mate wel dingen van zichzelf in zulke criteria zal herkennen, maar het verschil zit ‘m er denk ik in dat dat soort gedragingen en symptomen bij iemand met Borderline een stuk heftiger zijn.

Ken jij mensen met Borderline?

3 gedachtes over “Borderline: wat herken ik wel en wat niet?

Geef een reactie

