Comorbiditeit

De laatste dagen heb ik me helemaal verdiept in het Borderline gebeuren. Ik heb verschillende pagina’s uitgeprint en gemarkeerd wat ik wel en niet op mijzelf van toepassing vind. Een mooi woord voor het gelijktijdig voorkomen van verschillende stoornissen bij één persoon is ‘comorbiditeit’. In deze blog lees je daar meer over.

Comorbiditeit

Mocht is dus de diagnose Borderline Persoonlijkheidsstoornis krijgen, dan is dat een stoornis die ik naast mijn Boulimia er bij heb. Er is dan sprake van comorbiditeit.

Ik las dat de relatie tussen persoonlijkheidsstoornissen en eetstoornissen complex is. Onderzoek naar deze relatie wordt veelal gedaan met de eetstoornis als uitgangspunt. Uit een meta-analyse van studies tussen 1983 en 1998 komt naar voren dat gemiddeld 58% van de patiënten met een eetstoornis ook een persoonlijkheidsstoornis heeft. Deze patiënten blijken bovendien meer psychiatrische symptomen te hebben dan patiënten zonder persoonlijkheidsstoornis. Uit dit onderzoek komt naar voren dat 44% van de patiënten met boulimia nervosa een cluster-B- of cluster-C-persoonlijkheidsstoornis heeft, terwijl bij patiënten met anorexia nervosa bij 45% een persoonlijkheidsstoornis uit het C-cluster wordt gevonden.

Onder de cluster-B persoonlijkheidsstoornissen valt dus onder andere Borderline, maar ook de Antisociale-, Narcistische- en Theatrale persoonlijkheidsstoornis.

Een gedachte over “Comorbiditeit

Geef een reactie

