De Beschermer

Mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis kunnen een tijdlang goed functioneren om door een bepaalde gebeurtenis (een trigger) in een bepaalde toestand te schieten waarbij het voelen, denken en handelen wordt bepaald door een combinatie van schema’s. Deze toestand wordt dan een modus genoemd. De modus die bij mij vaak het meest overheerst is die van De Beschermer.

De Beschermer

De Beschermer. De muur, het masker. Je kan er de naam aan geven die je wilt. De Onthechte Beschermer/Zelfsusser wordt gekenmerkt door:
– Geen contact met gevoelens en behoeften
– Teruggetrokken uit contact met anderen
– Aangepast gedrag om kritiek of straf te voorkomen

Deze modus kan gezien worden als een beschermende modus. Hij bevat informatie over gevaarssituaties en overlevingsstrategieën. Dit kan zich uiten in depersonalisatie, leegheid, verveling, middelenmisbruik, overeten, zelfbeschadiging, psychosomatische klachten en/of een aangepaste opstelling.

Wanneer ik in deze modus schiet, verdruk ik al mijn gevoelens en behoeften en stel ik mij gewillig en gehoorzaam op om kritiek te voorkomen. Door middel van de schemagerichte therapie die ik nu krijg, hoop ik weer emoties te gaan ervaren als ze optreden, me opnieuw te leren hechten aan mensen en mijn behoeften te laten gelden.

Wat ik vanmorgen heel erg merkte tijdens de therapie, en dat is blijkbaar ook de strategie van De Beschermer, is dat ik niet denk, niet voel, niet weet en niet praat, omdat ik bang ben mijn gevoelens toe te laten. De gevoelens die ik onderdruk durf ik niet te uiten. Ik ben bang om gekwetst te worden en de controle te verliezen als ik dat wel doe. Naast het niet denken, niet voelen, niet weten en niet praten vlucht ik in het altijd bezig zijn en de eetbuien. Daarnaast vlucht ik ook geregeld in het uitgaan, drankmisbruik of impulsieve seks. Wat ik ook heel erg merk in deze modus is dat ik mij altijd rationeel en schijnbaar volwassen opstel en dat ik geen echte binding of persoonlijk contact met anderen aanga. De indruk die ik daarmee achterlaat is vaak vlak, afstandelijk, niet-emotioneel en koel. De Beschermer zorgde er vanmorgen voor dat ik tijdens therapie niet voelde en niet praatte. De Beschermer had me helemaal in zijn macht.

Geef een reactie

