Zelfdiagnose

Gisteren was ik weer even aan het Tumblr-en en kwam een heel treffend blogbericht tegen over mensen die zichzelf een diagnose geven. Alsof het iets is om trots op te zijn.

Zelfdiagnose

Ik herinner me dat ik op een forum zat voor mensen met eetstoornissen, en dat er twee meiden overduidelijk geen diagnose hadden gekregen, maar deze wel dolgraag wilden hebben. Dat hebben ze natuurlijk niet letterlijk zo gezegd, maar dat werd duidelijk door hun doen, denken en delen op dat forum.

Ik kon me daar vaak best kwaad om maken, en heb één van die meiden daar ook een keer op aangesproken; dat het leek alsof ze heel graag een eetstoornis wou, terwijl ik zelf niets liever wil dan van die verdomde eetstoornis af te komen. Als je dan zulke berichten leest is dat heel frustrerend.

Het blogbericht dat ik gisteren tegenkwam omschrijft het als volgt:
”I am seeing more and more people “diagnosing” themselves with a severe psychiatric condition. They are collecting these disorders and wearing them like trophies. I just cannot fathom why. I do not believe in self-diagnosis, and I urge all who believe they exhibit a pattern of symptoms to seek psychiatric help as soon as possible. Mental illness is not a fashion statement — I would give anything to part from my neuroses. It’s as though mental illness is the new black.”

Geef een reactie

