‘Moeten’ bewijzen

Sinds ik aan het herstellen ben van mijn eetstoornis, betrap ik mezelf er nog regelmatig op dat ik het gevoel heb me te moeten bewijzen. Bewijzen dat ik weer eet, omdat ik in mijn Anorexia periode altijd glashard ontkende dat er iets aan de hand was. Dus ‘moest’ ik eten in het bijzijn van anderen, om de schijn op te houden.

Moeten bewijzen

Nu ik al een aantal jaren verder ben, ziet dat gevoel nog steeds diep geworteld. Niet dat het nog nodig is, nee, ik zit echt op een ruim gezond gewicht, maar eigenlijk gebeurd het een soort van automatisch.

Neem kerst: gezellig tafelen met mijn familie onder het genot van een heleboel lekker eten. ‘Normaal meedoen’ ken ik niet, althans; dat lukt me bijna nooit. Nee, ik ‘moet’ bewijzen dat ik weer mee doe, mee tel en ‘normaal eet’ en dus eet ik eigenlijk alles wat los en vast zit. Niet dat dat normaal is, I know, maar dat is wel de gang van zaken. Keer op keer ga ik mijn grenzen over, maar als ik dat niet doe, blijf ik weer in mijn veilige zone. Waar ik alleen wat groente ga eten, met misschien een stukje kip.

Typisch gevalletje van: zwart/wit. Waar is het grijze gebied? Waarom kan ik niet ‘normaal’ meedoen? Waarom wil of heb ik nog steeds het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen? Nu ik deze blog schrijf, denk ik dat dit een goed onderwerp is om ook weer eens aan te snijden bij mijn therapeute. Ik wil grijs!

5 gedachtes over “‘Moeten’ bewijzen

  1. Wat een mooie blog heb jij! Heel knap dat je er zo over durft te praten en eerlijk bent. Zelf heb ik ook een eetstoornis en ik snap je helemaal wanneer je dat alles of niets gevoel beschrijft. Genezen is heel moeilijk en alle gedachtes erbij (die andere niet kunnen zien) ook. Heel veel respect voor jou ♥

    Like

  2. […] Goed. Ik heb nog zo’n 4,5 maand te gaan. Eigenlijk moet ik gewoon zien waar het schip strand, maar ondertussen wel goed, gezond en voldoende blijven eten en misschien gewoon wat vaker mijn grenzen aangeven op het gebied van eten. Want ‘leuk meedoen’ betekent bij mij dat ik ook niks afsla. Eigenlijk heeft dat ook weer te maken met één van mijn vorige blogs: mezelf moeten bewijzen. […]

    Like

Geef een reactie

