Wat is stigma?

De kans is groot dat jij zelf, of iemand anders in je omgeving te maken heeft met een psychische aandoening. Een psychische aandoening treft namelijk bij de helft (!) van de Nederlanders ooit in zijn of haar leven. Toch rust er een groot taboe op psychische aandoeningen. En daar wil ik in deze blog graag meer uitleg over geven. Sta op tegen stigma!

Stigma

De reden waarom ik vaak mensen niet vertel over mijn psychische aandoeningen (Boulimia en Borderline) is het stigma dat heerst. Mensen hebben vaak vooroordelen over personen met psychische aandoeningen. Terwijl er bij mij aan de buitenkant niets te merken valt. Als ik iemand zou vertellen dat ik gediagnosticeerd ben Borderline, zou bijna niemand me geloven denk ik. Want ik neem nog gewoon deel aan het werkende- en sociale leven. En ik doe geen ‘gekke dingen’ in het bijzijn van anderen.

”Stigmatisering is een proces waarin een groep personen negatief gelabeld, veroordeeld en uitgesloten wordt op grond van gemeenschappelijke, afwijkende kenmerken en/of gedragingen die angst of afkeer oproepen en waarvoor de betrokkenen meer of minder verantwoordelijk worden gehouden. Vaak is sprake van overdrijving en wordt het gedrag van een of enkele individuen representatief geacht voor de hele groep.”

Voorbeelden van stigmatisering zijn:
– Eens ziek is altijd ziek
– Mensen met psychische aandoeningen sporen niet
– Mensen met psychische aandoeningen zijn dom, zwakbegaafd of ontoerekeningsvatbaar
– Het is aanstellerij

Mensen denken altijd makkelijk in hokjes; iemand met Borderline spoort niet, is gevaarlijk en niet toerekeningsvatbaar. Maar dat is een misvatting, of wel; dat geldt misschien voor sommige Borderliners, maar écht niet voor iedereen. Stigma is dus een krachtig negatief sociaal stempel dat de manier waarop mensen zichzelf zien en door anderen worden gezien, ingrijpend beïnvloedt.

Geef een reactie

