Witboek

Misschien herken je het wel, dat je je weer een één of ander idee in je hoofd haalt en die meteen tot uitvoering wil brengen. *In de hoop dat daarmee al je problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.* Zo ben ik vandaag begonnen met het bijhouden van een witboek.

tumblr_kzagc4pvxy1qzr04eo1_400_large

Voor veel mensen geldt dat kritiek de positieve feedback overschaduwt. ‘Er zijn wel vijf complimentjes nodig om de schade van een negatieve opmerking te compenseren’, schreef de Amerikaanse hoogleraar Roy Baumeister in zijn boek ‘Bad is stronger than good’.

Het is een denkfout die misschien nog wel sterker werkt als je door vervelende ervaringen in je leven negatief over jezelf bent gaan denken. Het is een hardnekkige denkfout die moeilijk te omzeilen is. Wat je kunt doen is je in elk geval bewust zijn van je selectieve geheugen of je donkere bril. Sta expliciet stil bij positieve ervaringen. En relativeer. Daar wordt je bovendien een gelukkiger mens van. Dit kan je doen door de oefening witboek toe te passen.

Het witboek is de basis waarop je een nieuw zelfbeeld bouwt. Je gaat door een andere bril naar je leven kijken dan je gewend bent. In je witboek schrijf je elke dag. Alles waar je blij of tevreden over bent schrijf je op. Alle gebeurtenissen die je een positief gevoel geven, ook al is het maar heel even, komen in je witboek terecht. Feiten en feitjes, hoe klein ook, dappere daden die je bijna niet durft op te schrijven, zet ze er in!

Vandaag heb ik het volgende in mijn witboek geschreven:
12:00 uur – Ik ben met een vriendin de stad in geweest om Sinterklaas inkopen te doen. Ik voelde me ontspannen en het was een geslaagde middag.
17:00 uur – Ik heb fijne muziek opgezet en de subwoofer aangedaan, ik heb zelfs nog even gedanst. Ik voelde me wederom ontspannen.
19:00 uur – Ik ben met vriendinnen uit eten geweest. Het was gezellig, het was lekker en ik voel me heel rijk met zulke schatten van vriendinnen!

Op naar morgen!

Geef een reactie

