Morbide obesitas

Mijn grootste angst? Morbide Obesitas. Tegen mijn therapeute zeg ik altijd dat Morbide Obesitas mijn dood wordt. Klinkt heftig, en dat is het natuurlijk ook. Ik ben er heilig van overtuigd dat dat gaat gebeuren bij mij. Dat ik dik en alleen wordt en dat niemand mij later meer wil.

Morbide Obesitas

Bij een BMI van 40 of hoger is er sprake van Morbide Obesitas, ofwel ziekelijk overgewicht. Ook bij een BMI van 35 kan er sprake zijn morbide obesitas, indien zich door overgewicht veroorzaakte gezondheidsklachten voordoen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan diabetes, gewrichts-problemen, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Naast de lichamelijke klachten die iemand met Morbide Obesitas kan ervaren, brengt het ook veel psychische klachten met zich mee. Morbide Obesitas zal bij mij dan een verlengde worden van de eetbuien die ik nu al heb tijdens mijn Boulimia periode. Het verschil zal ‘m gaan zitten in het niet meer compenseren, wat ik nu nog wel doe. De gevolgen zullen waarschijnlijk net zo vergaand zijn als bij Boulimia: de kwaliteit van leven gaat achteruit, een laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen en depressiviteit.

Ik hoop natuurlijk dat dit nooit zal gaan gebeuren, maar ergens heb ik wel heel erg sterk het vermoeden…

Plaats een reactie